Nye Sport 1 Sortland er Norges nest største Sport 1 butikk, først ute med et helt nytt konsept i kjeden hvor det visuelle og bedre eksponering av varene er i fokus. Sport 1 har fire klare satsingsområder – ski, løp, sykkel og friluft.
Sport 1 Sortland skal være sportsbutikken hvor du finner det beste utvalget av de sterkeste merkevarene, og hvor vareutvalget er nøye gjennomtenkt og forankret i lokal tilpassing til bruk i Vesterålen og Lofoten.
– Når vi nå har åpnet nye Sport 1 Sortland er vi Norges nest største Sport 1-butikk og vi er først ut med et helt nytt konsept i kjeden hvor det visuelle og bedre eksponeringen av varene er i fokus, forteller butikksjef Øyvind Hjellbrekke Grønli (35).
– Tidlig i planleggingsprosessen fikk vi spørsmål fra flere leverandører om å få laget shop-in-shop i butikken og landet på Norrøna, Bergans, Kari Traa og Johaug.
– Vi har også åpnet Sport 1 Kids, en fullsortiments sportsbutikk til barn og junior i tilknytning til butikken, som er et konsept utviklet av oss. Her er det barna som er i fokus og det gjenspeiles også i interiøret, med blant annet et 6 meter langt tog og paradis på gulvet, forteller Øyvind.
Sport 1 er butikk-kjeden som er litt annerledes enn alle andre, hvor lokal tilpassing av vareutvalget er i fokus. Kjeden så dagens lys i 1993 og ble startet av flere kjedeuavhengige sportsbutikker som så nytten i å samarbeide innen innkjøp og markedsføring. I dag er Sport 1 Norges nest største sportskjede, med 200 sportsbutikker spredt over hele landet. I tillegg til Sport 1-butikkene, er også Skandinavisk Høyfjellsutstyr og Anton Sport medlem i Sport 1-kjeden. Sport 1 har fire klare satsingsområder – ski, løp, sykkel og friluft.
Sport 1 Sortland så dagens lys i 2003 etter at Øyvinds far, Johnny Grønli be spurt om å starte sportsbutikk i det nye kjøpesenteret Sortland Senter. Johnny har jobbet innen sport på Sortland siden 1974.
Butikken ble godt mottatt, til tross for at den ble dømt til å mislykkes. Man så raskt behovet for å utvide, og allerede i 2005 ble arealet utvidet første gang. I 2006 fikk butikken Sport 1 kjedens-høyeste utmerkelse «Årets Sport 1 butikk» og ble samme år tildelt Gasellepris av Dagens Næringsliv.
I 2008 ble senteret ombygd og Sport 1-butikken ble igjen utvidet, til 670 kvadratmeter. I 2008 fikk de også Gasellepris av Dagens Næringsliv.
– Jeg har vokst opp med sport og friluftsliv rundt meg, forteller Øyvind som er utdannet markedsøkonom og varehandelsleder ved Handelshøyskolen BI Oslo og har jobbet som butikksjef for Sport 1 Sortland i snart 10 år. Han sitter også i varerådet for Sport 1 Gruppen.
– Vårt hovedfokus har alltid vært service og kompetanse, noe vi i aller høyeste grad skal fortsette med. Hos oss er kunden i fokus. Er ikke kunden fornøyd er ikke vi fornøyd.
– Jeg har stor tro på at Handelsparken Sortland fremstår som et attraktivt senter for kundene, med en bra sammensetning av butikker som utfyller hverandre bra. Jeg gleder med stort til fortsettelsen, sier Øyvind.